Det är med skräckblandad förtjusning som jag läst den inledande halvan av Charlotte Brontës mest älskade roman Jane Eyre. 1800-talets England har alltid fascinerat mig. Allt ter sig så mycket mer romantiskt då, damer i svepande aftonklänningar, gentlemän till häst och stora herrgårdar. Dock tog det mig inte många sidor att inse att någon sådan romans skulle jag inte få uppleva i Brontës ordström. För jag har kommit överrens med min vokabulär att just ordström är en av de bästa beskrivningar jag kan hitta för denna 539 sidor långa roman. Här någonstans infinner sig skräcken som blandas med den allt mer sinande förtjusningen.
Brontë målar, med hjälp av alla tänkbara synonymer och metaforer som någonsin satts i pränt, upp världen runt flickan Eyre. När vi slängs in i handlingen en regning och grå vintereftermiddag bor Jane hos en avlägsen släkting som mot sin vilja tar hand om henne efter båda föräldrarna Eyres bortgång. Efter diverse slagsmål och raseriutbrott (som i sig skulle ha kunnat bli ett eget inlägg i diskussionen ”har Brontë själv haft någon barndom?” då hon visar på en fantastiskt bristande förmåga att beskriva ett barn) bestäms det att Jane ska skickas till en flickskola för att få lite kristlig uppfostran.
På skolan Lowood får Jane en sträng men lärorik tid. Hon lär känna andra flickor i sin egen ålder och verkar trots de torftiga omständigheterna och sitt trassliga förflutna klara sig ganska bra. Jane blir kvar på skolan i åtta år. En tidsperiod som i boken fått ett ganska omfattande utrymme men detta är också de sidor som enligt mig, såhär långt, är de sidor med flest oviktiga ord. Vi får följa med dag för dag, i alla konversationer och tankar, något som för resten av boken inte har någon betydande vikt. Det som händer sedan är det som får mig att känna lite hopp om en romantisk vändning med aftonklänningar och herrgårdar. En herrgård är nämligen platsen för de nästkommande kapitlen i boken. Jane får som artonåring anställning som guvernant åt en fransk flicka på ett godset Thornfield Hall.
Åter fylls sida upp och sida ner av oviktigt beskrivande, förklarande och målande texter om varje skrymsle och människa på godset. På sidan 128 väcks äntligen den lilla låga av förtjusning som trots allt funnits kvar, för detta är sidan då Jane möter godsägaren Mr Rochester för första gången. En omöjlig och outtalad romans uppstår mellan de båda trots att Mr Rochester har en annan kvinna som han av politiska och släktmässiga själ bör gifta sig med. Denna kvinna ger mig en liten smygtitt in i den värld jag hoppats på att boken skulle visa mig. Världen av elegans, lyx och överflöd medan Janes värld förvisso är mer verklighetstrogen och allmängällande för 1800-talets kvinna men därav ack så tråkig.
I romansen mellan guvernanten och godsägaren får vi se en ny sida av Jane. Hon visar för första gången en sida av barnslighet. En barnslig längtan efter det ouppnåeliga. En barnslig tilltro till en människas goda natur. En barnsligt blind förälskelse. Detta är en sida av Jane jag tror att boken hade mått bra av att få se lite mer. Det händer någonting med hennes karaktär här som får mig att kunna känna igen mig i henne. Fram till detta har jag inte funnit någonting att identifiera mig med då hon redan som tioåring använder fraser som ” Jag vet att jag inte har något att förebrå mig, men det räcker inte. Om ingen annan tycker om mig vill jag hällre dö än leva – jag står inte ut med att vara ensam och avskydd” Men när hennes artonåriga hjärta för första gången får känna av den barnsliga längtan till sin käraste som bara älskande kan känna väcker det något i mig som får mig att för första gången känna sympati med henne. Sympati med hennes barnsliga försök att inse att hon inte kan mäta sig med kvinnan Mr Rochester bör gifta sig med. För att överbevisa sig själv om att så är fallet målar hon en tavla av kvinnan med all den skönhet hon fått förklarad för sig att hon äger. När Jane därefter målar ett porträtt av sig själv som den alldagliga tjänare hon är och sedan jämför de båda kvarstår inga tvivel. Ändå slutar hon inte drömma, hoppas och önska. Just en sådan sak kan tyckas oviktig i det stora hela men den får mig att känna med Jane. Vem har inte målat egna porträtt, om än för sitt inre, av hur man aldrig kan mäta sig med den enes skönhet och den andres talanger.
Ännu är jag nyfiken, även om jag inte är fängslad, av vad som ska hända mellan de båda. Men jag känner också min egen rastlösa natur och vet att även denna låga av förtjusning kommer att brinna ner om processen och beskrivandet av den kärlek som aldrig tycks lämna stadiet av just outtalad romans görs mycket längre.
Brontë skriver på ett sätt som jag förstår att många uppskattar och finner rogivande då inget eget tänkande erfordras läsandet. Jag däremot är alldeles för rastlös och i behov av att få använda min egen fantasi för att en bok ska bli levande för mig. Jag vill få bilda min egen bild av Lowood, människorna där, Thornfield Hall och Mr Rochester, men genom sitt konstanta synonymregn tar Brontë den tjusningen ifrån mig. Kanske är det största anledningen till att jag inte med allt för stor entusiasm tar mig an de resterande 287 sidorna i denna till synes aldrig sinande ordström.
/Sofie Gustafsson
Hej Sofie och tack för första inlägget! Jag ser fram emot fler! Har du möjligtvis sett någon filmatisering eller TV-serie utifrån Jane Eyre? I
SvaraRaderaså fall vore det kul att höra vad du eller någon annan i gruppen ser för eventuella fördelar och nackdelar med att göra film av den här berättelsen. Varmt! Marie Lundström.
Sofie, du har satt ord på mina känslor :) När jag började att läsa boken för andra gången i mitt liv hade jag hoppats på att uppskatta dessa långa, adjektivsfyllda miljöbeskrivningar mer än förra gången, men tyvärr blir jag liksom du beskriver rastlös ganska fort. Istället sitter jag och väntar på att händelseförloppet ska fortlöpa och utvecklas. Det blir snabbt spännande när Ms Poole, skratten och den mystiska stämningen infaller sig, men att sedan läsa massor av sidor för att ta sig till följande spännande kapitel känns lite långsamt. Kanske försöker författarinnan att öka spänningen genom dessa utdragna miljöbeskrivningar? Mitt intresse tappar hon iallafall genom den typen av stilmedel.
SvaraRaderaHej Marie!
Jag har sett en mycket gammal film baserad på boken. Eftersom den var väldigt dåligt filmad, och hade en dålig kvalitet tappade den lite av sin glans i mina ögon. Jag blir mer berörd av Jane i bokform då man får följa henne när hon med sina egna ord beskriver den förändring hon genomgår genom livet, där blir filmen lite platt. Jag är dock öppen för en nyare variant av filmen, då jag tror att det kan vara ett lättsmält sätt att komplettera boken med när man läst slut den.
Ha det bra Sofie och Marie
Louise SP09J
Sofie.
SvaraRaderaJag måste börja med att säga att ditt sätt att skriva på och sätta ord på alla känslor, oavsett lycka eller frustration, är helt fantastiskt. Jag tycker verkligen om ditt språk. Hur du knyter ihop inledningen med avslutningen är väldigt bra. Ordet ordström passar mycket bra i beskrivningen av Jane Eyre.
Jag håller med dig i mycket som du skriver och att man på något sätt, trots en väldigt dalande bok med både upp- och nedgångar, vill fortsätta att läsa. Är det inte lite intressant att någon kan skriva en sådan bok? En bok som kan tyckas väldigt tråkig i vissa stunder men att man som läsare trots det inte vill lägga ifrån sig boken.
Att det är mycket beskrivningar kan ibland, också för mig, bli för mycket. Dock tycker jag att det är bra med en bok med beskrivningar då jag får en tydlig bild över hur allt var just när Jane levde. Men samtidigt borde det finnas någon slags gräns för Charlotte Brontës roman.
Marie.
Jag har inte sett någon filmatisering på romanen, skulle dock vilja det men är rädd, som en annan klasskamrat till mig sade, att de personliga bilderna om hur allt tedde sig ska försvinna. Det vore dock spännande att se hur man i en film har kunnat fånga all den beskrivning som finns.
//Chasmine SP09J
Hej igen, jo, själv har jag lånat en gammal film där Joan Fontaine och Orson Welles spelar huvudrollerna, men jag har inte sett den ännu! Man är som sagt en smula rädd om sina egna bilder. Varmt! Marie Lundström.
SvaraRaderaSofie,
SvaraRaderatycker den här texten var väldigt bra skriven! Inte en enda gång hamnade jag i någon grop där jag blev tvungen att läsa om vad jag nyss läst. Det var en oerhört härlig text att läsa, orden flög som... svalor... in i sinnet, hahah.
Stor variation på ord som band ihop texten smidigt. Bra jobbat!